با ولایت تا شهادت

با ولایت تا شهادت
آخرین نظرات
نویسندگان

سخنان مقام معظم رهبری در سالروز ولادت حضرت فاطمه(س)

چهارشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۳۹ ق.ظ


مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه  خامنه ای همزمان با ایام ولادت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) و در جمع بانوان بسیجی و کارمندان و کارگران، دانش آموزان و دانشجویان در مجموعه آزادی تهران بیانات مبسوطی ایراد فرمودند که نظر به اهمیت بیانات معظم له گزیده ای از آن را تقدیم می داریم.

حضرت آیت اللّه  خامنه ای، ضمن بیان فضایل صدیقه طاهره(س) و شخصیت ممتاز آن حضرت در جمع خواهران بسیجی فرمودند: اگر شخصیت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برای ذهنهای ساده و چشمهای نزدیک بین ما آشکار می شد ما هم تصدیق می کردیم که فاطمه زهرا(سلام الله علیها) سرور همه زنان عالم است. بانویی که در سنین کم و در عمر کوتاه به مقامات معنوی و علمی و معرفتی و به مرتبه ای برسد که برابر مرتبه انبیا و اولیاست. در واقع فاطمه زهرا فجر درخشانی است که از گریبان او خورشید امامت و ولایت و نبوت درخشیده است. آسمان بلند و رفیعی است که در آغوش آن ستاره های فروزان ولایت قرار گرفته است. همه ائمه (علیهم السلام) برای مادر بزرگوار خود تکریم و تجلیلی قایل بودند که برای کمتر کسی این همه احترام و تجلیل را از آن بزرگواران می شود دید.

مقام معظم رهبری، ضمن تقدیر از تلاشهای انجام گرفته در زمینه مسائل زنان در سالهای اخیر افزودند: ما که برای حقوق زنان یا برای فراهم کردن زمینه های تکامل و رفع ستم از زنان و درباره زن صحبت می کنیم هدف ما چیست؟ هدف از این تلاشها، کل این نوشتنیها و گفتنیها و فعالیتهای قانونی چیست؟ این یک سؤال است که حتما باید به آن جواب داده شود. سؤال دوم این است: برای اینکه در جامعه زن به جایگاه حقیقی خود نایل بشود، ما چه شعارهایی را می خواهیم مطرح کنیم و از چه وسایلی می خواهیم استفاده کنیم؟

حضرت آیت اللّه  خامنه ای با تأکید بر تلاش برای شناخت صحیح زنان از امکاناتی که در اختیار دارند، حرکت مبتنی بر فکر و تأمل در راه رفع ستم از زنان را ضروری دانسته و افزودند: متاسفانه امروز من می بینم بعضی از مقالاتی که به عنوان دفاع از زن نوشته می شود، بعضی از سخنانی که به عنوان احقاق حقوق بانوان بر زبان جاری می شود، کاملاً از موضع انفعال است. چون غربیها این طور گفته اند، چون اروپاییها این گونه نوشته اند، چون به ما این طور نسبت داده اند، اگر ما هم در مقام دفاع حرفی بزنیم و راهی را بپیماییم این کاملاً منحرف کننده و اغوا کننده است. ما باید ببینیم حقایقی که در عالم وجود دارد، که بیشترین این حقایق هم در تعالیم اسلامی است، اینها چیست. اسلام طرفدار تکامل بشر است. برای اسلام زن و مرد هیچ فرقی ندارد. برای اسلام جنس زن یاجنس مرد مطرح نیست، تکامل انسانی مطرح است. یک جا سخن از مرد گفته می شود، یک جا سخن از زن، به یک مناسبت از زن تجلیل می شود، به یک مناسبت از مرد تجلیل می شود، چون دو حصّه پیکره بشرند، دو بخش وجود بشری هستند، از لحاظ جنبه بشری و جنبه الهی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند.

مقام معظم رهبری با اشاره به وضعیت اسفبار خانواده در غرب و فروپاشی بنیان خانواده ناشی از حرکتهای افراطی در زمینه آزادیهای اجتماعی زن غربی افزودند: در حقیقت نهضت دفاع از زنان در غرب یک حرکت دستپاچه، یک حرکت بی منطق، یک حرکت مبتنی بر جهالت، بدون تکیه به سنتهای الهی، بدون تکیه به فطرت و طبیعت زن و مرد بود و در نهایت به ضرر همه تمام شد؛ هم به ضرر زنان هم به ضرر مردان، و بیشتر به ضرر زنان. این قابل تقلید نیست.

این چیزی نیست که در کشور اسلامی کسی به آن نگاه کند و بخواهد از آن چیزی یاد بگیرد. این را باید طرد کرد. بله، حرکت در جهت احقاق حقوق زنان در جامعه اسلامی و در جامعه ما حتما باید انجام بگیرد منتها بر مبنای اسلامی و با هدف اسلامی. یک عده نگویند که این چه نهضتی است؟ این چه حرکتی است؟ مگر زن در جامعه ما چه کم دارد؟ متاسفانه ممکن است بعضی این گونه فکر کنند. این، ظاهربینی است. زن در همه جوامع - از جمله در جامعه ما - دچار ستم و دچار کمبودهایی است که بر او تحمیل می شود، اما این کمبود، کمبود آزادی به معنای بی بندوباری نیست. این کمبود، کمبود میدانها و فرصتها برای علم و معرفت و تربیت و اخلاق و پیشرفت و شکوفایی استعدادهاست. این را باید تامین و جستجو کرد.

مقام معظم رهبری ضمن استناد به آیات قرآن در زمینه تشکیل خانواده، یکی از اهداف

تشکیل خانواده را رشد زن و مرد و ایجاد رابطه ای همراه با عشق و مهربانی دانسته و افزودند:

بعضی خیال می کنند زن کمبودش این است که مشاغل بزرگ و سر و صدادار ندارد؛ مشکل زن این نیست. حتی آن زنی که شغل بزرگی هم دارد، همان زن هم به محیط امنی در خانواده، به یک شوهر مهربان بامحبت، به یک تکیه گاه مطمئن عاطفی و روحی - که شوهر و مرد او است  احتیاج دارد. طبیعت و نیاز عاطفی و روحی زن این است؛ باید این نیاز برآورده بشود. مسأله شغل هم مسأله دیگر است؛ البته مسأله درجه اولی هم نیست. اگرچه اسلام مانع مشاغل و مسؤولیتهای زنان نیست مگر در یک موارد استثنایی که بعضی مورد اتفاق بین فقهاست، بعضی هم مختلف فیه است که در این زمینه ها هم البته باید کار بشود؛ لیکن مسأله اصلی زن این نیست که آیا شغلی دارد یا ندارد. مسأله اصلی زن، آن مسأله اساسی است که امروز در غرب متأسفانه از بین رفته است، و آن همان احساس آرامش و احساس امنیت و احساس امکان بروز استعداد و مورد ستم قرار نگرفتن در جامعه و در خانواده و در خانه شوهر و در خانه پدر و امثال اینها است.

رهبر معظم انقلاب خطاب به دست اندرکاران مسائل زنان فرمودند: کسانی که در خصوص مسأله زن تلاش می کنند، باید در این زمینه ها تلاش کنند. چند نکته اساسی را که باید مورد توجه باشند، عرض کنم؛ اولاً: فکر رشد زنان از لحاظ معنوی و اخلاقی بایستی یک فکر رایج در میان خود زنان باشد. خود بانوان باید بیشتر به این مسأله بیندیشند. خود آنها به معارف، به معلومات، به مطالعه، به مسایل اساسی زندگی رو کنند. همان تربیت غلط غربی موجب شد که در دوران حکومت

طاغوت در این کشور، زنان به آرایش، تجملات، زینتهای بی خودی، تبرج و خودنمایی تمایل پیدا کنند، که این هم از نشانه های مردسالاری است. دوم، اصلاح قوانین است. بعضی از قوانین در برخورد با زن و با مرد احتیاج به اصلاح دارد. باید کسانی که اهل این کارها هستند، مطالعه کنند، بررسی کنند و آن قوانین را درست نمایند.

یک مسأله دیگر که این هم از کارهای لازم است، این است که نظر اسلام در مورد حقوق زن و حقوق مرد باید تبیین بشود. خود بانوان هم در این زمینه باید کار کنند، اما بیشتر باید کسانی که در معارف اسلامی آگاهی دارند، تلاش بکنند و بتوانند نظر اسلام را در آن جاهایی که حقوق زن و مرد متفاوت است، درست تبیین کنند، تا هر کسی تصدیق کند که این دقیقا بر اساس طبیعت و فطرت انسانی زن و مرد و بر طبق مصالح جامعه است.

نکته بعدی این است که از بحثهای انحرافی در این زمینه ها باید اجتناب شود. بعضیها به عنوان اینکه از زن دفاع می کنند به بحثهای انحرافی کشانده می شوند؛ بعضی از مسائل از قبیل دیه و امثال اینها را مطرح می کنند؛ در حالی که اینها بحثهای انحرافی است. نظر اسلام در مورد زن و مرد واضح و روشن است. یک نکته دیگر که باید مورد توجه باشد، دفاع اخلاقی و قانونی از زن، بخصوص در داخل خانواده است. دفاع قانونی با اصلاح قوانین - همان طور که گفته شد - و ایجاد قوانین لازم و دفاع اخلاقی با طرح این مسأله و مواجهه با کسانی که این را درست نمی فهمند و زن را در خانه مستخدم مورد ستم مرد، بدون تمکن از خودسازی معنوی تلقی می کنند و این گونه هم عمل می کنند، باید با این فکر با قوت و شدت مقابله بشود؛ البته به شکل کاملاً منطقی و عقلانی. مسأله بعد مسأله اهمیت دادن به عفاف در زن است. هر حرکتی که برای دفاع از زن انجام می گیرد. باید رکن اصلی آن رعایت عفاف زن باشد.

ایشان افزودند: یک مسأله هم مسأله تعلیم و تربیت بانوان است. من بر این همیشه تأکید کرده ام. خوشبختانه امروز در جامعه ما، تعلیم و تربیت زنان رایج است؛ اما در عین حال هنوز خانواده هایی هستند که دختران خودشان را تحصیل منع می کنند. نکته آخر این است که جامعه هم از لحاظ قانونی، هم از لحاظ اخلاقی، باید با کسانی که تعدی به زن را حق خودشان می دانند، برخورد سخت بکند؛ قانون هم باید در این زمینه مجازاتهای سختی را پیش بینی بکند.

مقام معظم رهبری، در خاتمه با اشاره به ظلم و آزاری که زنان در خانواده غربی متحمل می شوند برخورد با مواردی اندک در این باب را در جامعه اسلامی ضروری دانسته و افزودند: اگر کشور بتواند جامعه زنان را با تکیه بر تعلیمات اسلامی، با همان معارفی که اسلام خواسته است آشنا بکند، من تردیدی ندارم که پیشرفت و ترقی و تعالی کشور مضاعف و چند برابر خواهد شد. در هر میدانی که بانوان مسؤولانه در آن میدان وارد بشوند، پیشرفت در آن میدان چند برابر خواهد شد. خصوصیت حضور خانمها در میدانهای مختلف این است که وقتی زن خانواده وارد میدان می شود، یعنی همسر و فرزندان او هم واردند. حضور مرد به این معنا نیست، اما حضور زن به این معنا است. در هر میدانی که زن وارد بشود - زنی که خانم و کدبانوی یک خانه است - در حقیقت همه آن خانه را در آن میدان وارد می کند. حضور زنان در بخشهای مختلف بسیار مهم است.

 

  • سید امیر حسین حجازی

با ولایت تا شهادت

سخنان رهبر

نظرات  (۵)

سلام
با تشکر از حضورتان
موفق باشید
سلام ممنون سرزدین
  • سید امیر علی حیدری
  • سلام بنده خوب خدا
    برای اینکار بر روی قسمت هدر وبلاگتان راست کلیک کنید و گزینه
    "veiw background image" را بزنید عکس خام هدر براتون نمایش داده میشه
    اونو ذخیره کنید و روش هر تغییری می خواهید با نرم افزارهای گرافیکی بدید
    بعد عکس مورد نظرتون رو تو قسمت صندوق بیان بارگذاری کنید و ادرسش رو کپی کنید.
    بعدش تو قسمت راست مرکز مدیریت در بخش منو روی "قالب" کلیک کنیدو بعد "ویرایشCSS قالب فعلی" رو کیلک کنید و تو جعبه کد تو خط 107 کد زیر رو می بینید؛

    background:#0b3b41 url(http://bayanbox.ir/blog/picil/images/PICIL-BLOG/bg_vafat[picil.blog.ir].png) top center no-repeat;

    آدرس عکستون رو تو قسمتی که بین دو تا پارانتز هست و زیرش خط کشیده شده درج کنید و بعد دکمه ذخیره رو بزنید.
    و بعد وبلاگتون رو دوباره باز کنید تا شاهد تغییرات باشید
    موفق باشید
    یا حق/.
    پاسخ:

    تشکر

     

    چشم تو روشن مهدی.....
    سالروز میلاد خجسته ی گل یاس نبی(ص)
    حضرت صدیقه ی کبری(س) برشما محب اهل بیت(ع) مبارک باد.....یامهدی....

    جونم لبخند نگا

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی